اعتکافِ دل

وَ هُوَ الَّذی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا

اعتکافِ دل

وَ هُوَ الَّذی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا

سلام خوش آمدید

کتاب مردی در تبعید ابدی

يكشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰۲:۰۵ ب.ظ

اولین کتابی که از نادر ابراهیمی خوندم، کتاب" مردی در تبعید ابدی" بود. تا قبل از آشنا شدن با این کتاب، گمان می‌کردم که نادر ابراهیمی فقط در حوزه عشق کتاب می‌نویسه. این پیشینه فکری هم بخاطر همون کتاب‌های معروف " چهل نامه کوتاه به همسرم" و "یک عاشقانه آرام" بود. ولی وقتی اتفاقی فهمیدم این کتاب درباره یک فیلسوف و دانشمند و عالم بزرگ جهان اسلام نوشته شده، تصمیم گرفتم بخونمش. چون دلیلم ارادتی بود که نسبت به این شخصیت داشتم. کتاب درباره صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی معروف به ملاصدرا، بنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه هست. کتاب قشنگی بود. پر فراز و نشیب نبود. انتظار یک رمان جذاب و میخکوب کننده هم نباید ازش داشت چون این بیشتر شرح زندگی صدرالمتالهین هست ولی داستان جوری نیست که کسل کننده باشه یا فراز و فرود داشته باشه. نه! کتابی در شرح اونچه که بر این عارف و فیلسوف نامدار و بزرگ ایرانی گذشته هست. تا قبل از این فکر نمی‌کردم شخصیت بزرگی چون ملاصدرای شیرازی اینقدر بخاطر راهی که درونش قدم گذاشته سختی کشیده باشه ولی بعد متوجه شدم، کسی که به دنبال حقیقت و طالب اون هست، خواه ناخواه گرفتار حسد و بخل جاهلان زمان خودشه. مثل خیلی های دیگه. آشنایی نسبیم با ایشون قبلا از طریق فلسفه دبیرستان بود. حتی از عکسی که توی کتاب بود هم میشد جذبه و شگفت انگیز بودن این مرد رو تشخیص داد. من مشتاقانه این کتاب رو خوندم. کتاب درباره ابعاد مختلف زندگی ملاصدرا حرف زده، سیر تحول و پختگی فکری ایشون رو به تصویر کشیده. بعضا مجادله و بحث هایی از ایشون با رقبا رو هم درون کتاب آورده. بدعت و دشمنی زاهدان ریاکار نسبت به بزرگی چون ملا صدرا رو بیان کرده.

کتاب جالب و خوبیه. اونطور که مقدمه کتاب آورده شده، این درواقع پایان نامه نادر ابراهیمی بوده در موضوع زندگی این عارف بزرگ.

وقتی توی دوران دبیرستان فلسفه می‌خوندیم. هر کلاس درس فلسفه انگار مارو از زمین میکند و به اعماق آسمان و کهکشان، جایی دور از زمین و واقعیت خاکستری دنیا میبرد. هنوز که هنوزه شیرینی اون کلاسا با اینکه کتاب‌های ما اصلا آنچنان چیزی از دنیای فلسفه نبود و ببیشتر یک مقدمه یا معرفی چند خطی از میون کتابخانه عظیم دنیای فلسفه بود، ولی همون یک ذره روح رو از شدت قشنگی و جذابیتی، از بدنمون جدا میکرد. البته دبیر خوب اصلا بی‌تاثیر نبود! همیشه آرزوم بوده و هست که کاش میشد منم بتونم نه به عنوان شاگرد یا طالب علم فقط به عنوان یه شنونده بنشینم سر کلاسای درس بزرگانی چون ملاصدرا، شیخ سهروردی، بوعلی سینا و... به علت حلاوت همون دُر و گوهر‌هایی که درباب جهان مثل نقل و نبات توی کلاساشون رایج هست.

بعضی از جملات زیبای کتاب رو هم برای خودم نوشتم:

- تحمل کنید ای دوستان، یاران، وفاداران!

مشقت را به خاطر خدا تحمل کنید; اما تسلیم مشقت نشوید.

تحمل اندوه به معنای اندوه پرستی نیست.

تحمل درد، غیر از قبول درد است.

مشقت، آزمایشی از سوی حق، و راهی‌ست میانبُر به جانب آرامش و شادمانی.

و

"بانو! ویرانه ای است این جهان. عمر کفاف نمی دهد که آباد کنیم، غیرت رخصت نمی دهد که رها کنیم."

و

"ایمان، توان مرگ را پس پشت همه چیز افکنده بود. توکل با مرگ همانگونه بازی می کند که طفلی با فرفره یی."

  • به قلمِ یاس ارغوانی🌱

نظرات (۶)

  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام

    یک عاشقانه آرام آقای ابراهیمی را یک مقداریش را خواندم و این کتاب را هم درباره اش شنیده بودم و هنوز فرصت مطالعه دست نداده ))-:

    ممنون از معرفی خوب و قشنگی که کردی

     

    پاسخ:
    سلام :)
    من هم نسخه صوتی کتاب رو دارم ولی خب گذاشتم اگر عاشق شدم گوش بدم😅 
    خوبه مطالعه‌اش کنید. شیرین و جالب. روان و یکنواخت ولی خوب :)
    خواهش میکنم. خیلی متشکرم از شما که خوندین و نظر دادین💚

    خدای من!!

     هرگز فکر نمی‌کردم یکی پیدا بشه توی این برهوت که مثل من مسخ فلسفه و شخصیت صدرالمتآلهین شده باشه... چقدر خوشحال شدم از پیدا کردنتون.  انگار همه کلمات و جملات این پست رو من نوشتم. ممنونم از قلم شیرین‌تون. حلاوتش مستدام

    پاسخ:
    :)))
    منم با دیدن نظرتون خیلییییی خوشحال شدم😀 
    راستش من عاشق فلسفه و کشف و شهودم منتها این درس و این علم از توان درک من خارجه برای همین از تحصیل توی این رشته یا بیش از حد واردش شدن خودداری میکنم ولی باید بگم واقعا عاشقشم. عاشق تمام چیزهایی که درباره جهان میگن تمام استدلال‌های شیرینشون که راه جهالت رو بسته.
    خیلیی از آشناییتون خوشحال شدم  و ممنون از شما. سلامت باشید :*)💚

    منم این کتابو خیلی دوست داشتم.

     

    اتفاقا الان هم دارم یک عاشقانه آرام رو میخونم:)

    پاسخ:
    :))
    چه جالب! من هم تو لیستم دارمش ولی توی خوندنش تعلل می‌کنم😁
  • حمیدرضا ‌‌‌
  • خیلی به همچین پستی نیاز داشتم! خیلی ممنونم واقعا! خیلی...

     

    خوش به حالتون که رشته‌تون انسانی بود و سر کلاس فلسفه نشستید :) امیدوارم دوباره این تجربه شیرین رو به دست بیارید. امیدوارم برای من هم پیش بیاد...

    پاسخ:
    :)
    خوشحالم که با خوندن این پست حالتون خوب شده و خوشحال شدین :))

    من بهترین لحظات زندگیم همون کلاس های 90 دقیقه ای بود که هنوزم یادآوریش برام شیرینه.
    متشکرم. امیدوارم شما هم تجربه کنید :) با توجه به علاقه‌ای که ازتون نسبت به فلسفه میبینم بنظرم اگر توی این رشته تحصیل کنید موفق خواهید شد :)

    دقیقااا باهاتون هم نظرم، منم عاشق استدلال‌ها و مستندات مطابق با روایات و آیاتم ولی ترس از ظرفیتم دارم. ولی خب هرچی گوش میدم و می‌خونم سیر نمیشم. بهتون پیشنهاد میدم توی کانال استاد امینی خواه عضو بشید و شرح کتاب سه دقیقه در قیامت و مستند شنود و شرح کتاب دیگری که الان اسمش یادم نمیاد، رو گوش کنید، اینقدر قشنگ مطابق فلسفه صدرایی اینا رو شرح میده که لذت می‌برید.

    بهترین‌ها نصیبتون 🌱

    پاسخ:
    چه خوب :)))
    دقیقا منم خیلی دوست دارم خیلی شیرین و جذابه مخصوصا اینکه آدم میفهمه چقدر فقر ذاتی داره.
    ممنون از پیشنهاداتون.👌🏻
    متشکر و همچنین شما :*)

    سلام من از نادر اول چهل نامه کوتاه رو خوندم، بعد ابومشاغل و یک عاشقانه ارام. مردی در تبعید ابدی رو باز کردم و 20 صفحه ای هم خوندم، جذاب هم بوداما چون ایام فرجه های امتحانیم بود و به ذهنم نیاز داشتم :") نخوندم. برجاده های ابی سرخ هم درمورد یه دریانورد ایرانیه که نادر ازش نوشته این کتاب هم خیلی جذابه ظاهرا! احتمالا برم سراغش این روزا.

    درمورد کلاسای فلسفه.. اخ نگو :) من هنوزم عاشق این حکمت متعالیه ام، قشنگه.  فلسفه و انتزاعی که تو کلاساش وجود داره برای منم شیرین بود، یادمه سرسهروردی همش داشتم خیالبافی میکردم که یه جوون 30 ساله نابغه که بعد ترورش کنن چطوری میشه؟ اونم اون زمان... حیفه فلسفه در حد همین چندخط تو دبیرستان باشه :")

    پاسخ:
    سلام:)
    کتاب های نادر ابراهیمی شیوه خاص خودش رو داره و شیرینه.
    چه جالب! ممنون که اسمش رو گفتین مشتاق شدم این کتاب برجاده های آبی سرخ رو بخونم.
    واقعا واقعا اینقدر شگفت‌انگیز و شیرین و جذابه که آدم نمیدونه چی بگه! 
    یادمه دبیر فلسفمون همیشه با عنوان شهید سهروری ایشون رو خطاب میکرد. اتفاقا کتاب قلندر و قلعه درباره زندگی ایشونه که دارم میخونمش :)
    نمیدونستن اون فلسفه دبیرستان به آدم چه مکینه که اینقدر کم و متخصر آوردنش.

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">